ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Αντιδραστική μεταρρύθμιση


Γράφει ο Γιώργος Κ. Καββαδίας, Εκπαιδευτικός - ερευνητής, ΕΘΝΟΣ - "Επωνύμως", Τετάρτη 8/2

Ως καινοτομίες που θα κάνουν το σχολείο πιο ελκυστικό παρουσιάζονται οι Δημιουργικές Εργασίες στο Λύκειο και η Θεματική Εβδομάδα στο Γυμνάσιοα. Και όμως οι οδηγίες του υπουργείου ακολουθούν παλαιότερες προτάσεις από το 1994. Να θυμίσουμε ότι μια σειρά καινοτομίες παρόλο που εμπεριείχαν έναν θετικό πυρήνα από την τοπική ιστορία μέχρι τα projects μετατράπηκαν σε μια τυπική διεκπεραιωτική διαδικασία εξαιτίας του εξεταστικοκεντρικού χαρακτήρα και της αυταρχικής δομής και λειτουργίας του σχολείου.

Στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της εξοικονόμησης προσωπικού μετατρέπονται βασικές ενότητες μαθημάτων σε «προγράμματα», «μέρες», «εβδομάδες» αποκομμένες από το διδακτικό αντικείμενο. Δεν πέρασε πολύς καιρός που η μείωση των ωρών Φυσικής Αγωγής συνοδεύτηκε από τη μέρα αθλητισμού. Ετσι αποδιαρθρώνεται η -έστω αυταρχική- εκπαιδευτική διαδικασία σε βάρος της μόρφωσης. «Καινοτομίες» που αποτρέπουν τους μαθητές να σχηματίσουν μια συνολική εικόνα για την εκμεταλλευτική κοινωνία τις σχέσεις που διαμορφώνει και τα φαινόμενα παθογένειας που παράγει.

Υποβαθμίζεται, με άλλα λόγια, το γνωστικό κομμάτι και το περιεχόμενο της έρευνας προς όφελος της τυποποιημένης διαδικασίας. Ούτως ή άλλως οι μαθητές σε ρόλο θεατή, σαν δοχεία που πρέπει να γεμίσουν με σκόρπιες πληροφορίες και δεξιότητες. Αλλάζει ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε ρόλο επόπτη και αυτό σημαίνει καταναγκασμός δηλαδή, γραφειοκρατικοποίηση, μετρήσιμα αποτελέσματα, δείκτες κ.ά. Αυτή η «παιδαγωγική» κοπτική-ραπτική εξοικονομεί προσωπικό, συρρικνώνει ειδικότητες και κάνει το σχολείο πιο φτωχό.

Στόχος η πολυδιάσπαση του ενιαίου αναλυτικού προγράμματος στην κατεύθυνση του διαφοροποιημένου σχολείου, όπου ειδικότερα στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου γίνεται πιο ελιτίστικο. Ενα σχολείο που το πρόγραμμά του διαμορφώνεται από ΜΚΟ, άλλα «ευαγή ιδρύματα» και επιχειρήσεις, θεμελιώνοντας τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την αξιολόγηση και την «αυτονομία» των σχολείων. Μεθοδικά, προλειαίνεται το έδαφος για να νομιμοποιηθεί μια αντιδραστική μεταρρύθμιση για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, στο πλαίσιο και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Αλλωστε οι βαθμοί στη δημιουργική εργασία και οι εξετάσεις με Τράπεζα Θεμάτων περιγράφονταν στο πόρισμα Λιάκου ως μέρος της αξιολόγησης των μαθητών για να πάρουν το Εθνικό Απολυτήριο ή το πιστοποιητικό σπουδών, οδηγώντας σε ένα λύκειο με σκληρά εξεταστικά - ταξικά φίλτρα. 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου