ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Η ΛΑΣΥ για τα προβλήματα των Διαποντίων νησιών



Ο επικεφαλής της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ   Μπ. Χαραλάμπους  αναφέρεται στα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των Διαπόντιων νησιών στην εισήγηση που καταθέτει στο σημερινό δημοτικό συμβούλιο.
                                                                                                                       
 Η εισήγηση

Τα Διαπόντια νησιά είναι ένα σύμπλεγμα μικρών νησιών στο βορειοδυτικότερο άκρο της χώρας μας. Τα μεγαλύτερα από αυτά, που είναι και κατοικημένα, είναι οι Οθωνοί, η Ερείκουσα και το Μαθράκι. Για ιστορικούς και μόνο λόγους θα πρέπει να αναφέρω πως στα Διαπόντια νησιά ανήκει και το νησί Σάσων που βρίσκεται στο κόλπο της Αυλώνας, στην είσοδο των στενών του Οτράντο και που το 1914, κάτω από τη πίεση των τότε «συμμάχων» μας Αυστροουγγαρίας και Ιταλίας, η κυβέρνηση του Ελευθέριου Βενιζέλου το παραχώρησε στην Αλβανία.

Σε όποια εγκυκλοπαίδεια ή στο διαδίκτυο ψάξει κάποιος στο λήμμα «Διαπόντια νησιά» θα δει πως όλοι συμφωνούν σε ένα πράγμα. Όλοι χαρακτηρίζουν τα νησάκια αυτά σαν «μικρούς επίγειους παράδεισους». Κι αυτό από άποψη φυσικού κάλλους και παρθένου περιβάλλοντος είναι απόλυτα σωστό.

Είναι όμως και η καθημερινότητα των κατοίκων των νησιών αυτών «παραδεισένια»; Σαφώς όχι ! Η καταστροφική πολιτική που , διαχρονικά, ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις της χώρας μας μέχρι σήμερα μετέτρεψε τη ζωή και την καθημερινότητα των κατοίκων των νησιών σε πραγματική κόλαση. Η καταστροφική αυτή πολιτική συνίσταται στην χρόνια και πλήρη εγκατάλειψη των νησιών αυτών, σε κούφιες και ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, αλλά και στα μεγάλα βαρύγδουπα λόγια κυβερνητικών επισήμων για …… « νησιώτες-- Ακρίτες που έχουν ταχθεί να φυλάνε Θερμοπύλες… κλπ… κλπ… κλπ...». Η ζωή των κατοίκων –όπως άλλωστε και όλων των άλλων λαϊκών ανθρώπων της χώρας μας— επιδεινώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια της σοβαρής καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης. Οι περίφημοι «θεσμοί» ( Ευρωπαϊκή ΄Ενωση , Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ΔΝΤ, κά.) μάλιστα, που όλα τα μετρούν με το περίφημο καπιταλιστικό δόγμα του «κόστους —οφέλους», έφτασαν στο σημείο, χωρίς να λάβουν υπόψη τους κανένα άλλο κριτήριο --- λόγους Εθνικής ασφάλειας, κοινωνικούς λόγους, πολιτισμικούς και πολιτιστικούς λόγους, ιστορικούς λόγους κλπ.--- να προτείνουν την υποχρεωτική εκκένωση των νησιών που έχουν λιγότερους από 400 κατοίκους , αφού η παραμονή τους στα νησιά τους κρίνεται σαν αντιοικονομική!!! . Κάτω βέβαια από τις έντονες αντιδράσεις του κόσμου η απαίτηση αυτή αποσύρθηκε προσωρινά. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως το κουαρτέτο δεν ελλοχεύει να την επαναφέρει σαν προαπαιτούμενο σε επόμενη διαπραγμάτευση. Φυσικά και η κυβέρνηση, όπως και ο δήμος και η περιφέρεια ως τμήματα του αστικού κράτους υπερασπίζονται ακριβώς αυτόν τον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης δηλαδή την «ελεύθερη αγορά», τον «ανταγωνισμό» που θεός του είναι το κέρδος –οι πλούσιοι να γίνονται πλουσιότεροι- και αυτά όσο και αν υποκριτικά προσπαθούν να πείσουν για το αντίθετο σπέρνοντας την απογοήτευση και τη μοιρολατρία, δεν συμβιβάζονται με κοινωνικές ευαισθησίες και τα λαϊκά δικαιώματα. Τέλος είναι φανερό πως η εφαρμογή του «Καλλικράτη» επιδείνωσε περισσότερο μάλλον παρά βελτίωσε τη ζωή των κατοίκων των Διαποντίων νησιών, αποδεικνύοντας στη πράξη και σ΄ αυτή τη περίπτωση, την ορθότητα της άποψης της Λαϊκής Συσπείρωσης πως ο «Καλλικράτης» εφαρμόσθηκε για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου και όχι του λαού.

Μετά από όλα αυτά το ερώτημα που καλούμαστε όλοι να απαντήσουμε είναι :  Είναι τα Διαπόντια νησιά, ουσιαστικά και όχι τυπικά, μέρος του ενιαίου Δήμου της Κέρκυρας; Εάν η απάντηση είναι καταφατική το επόμενο ερώτημα που τίθεται αβίαστα είναι : Αντιμετωπίζονται από τον Δήμο της Κέρκυρας οι κάτοικοι των νησιών ως στοιχειωδώς ισότιμοι δημότες με τους υπόλοιπους δημότες ; Τονίζω στοιχειωδώς ισότιμοι γιατί βασικά και δίκαια αιτήματα των υπόλοιπων δημοτών ( π.χ. για παιδικούς σταθμούς, σχολεία, γυμναστήρια κλπ.) φαντάζουν σήμερα εξωπραγματικά για τους δημότες των Διαπόντιων νησιών, αφού οι διαχρονικές καταστροφικές πολιτικές που ανάφερα πιο πάνω είχαν σαν αποτέλεσμα την ερήμωση των νησιών αυτών, την φυγή —μετανάστευση όλων των νέων ανθρώπων και τη παραμονή στα νησιά αυτά ελάχιστων κατοίκων στην συντριπτική τους πλειοψηφία ηλικιωμένων και συνταξιούχων. Δυστυχώς η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ένα μεγάλο όχι ! Η Δημοτική αρχή περιορίζεται σε ελάχιστα έργα βιτρίνας ενώ στα τεράστια προβλήματα ζωτικής σημασίας – επαναλαμβάνω ζωτικής σημασίας— λάμπει δια της απουσίας της ή δηλώνει αδυναμία και σηκώνει τα χέρια ψηλά. Αναφέρω μερικά από τα προβλήματα αυτά:

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ : Η συγκοινωνία για τα Διαπόντια, όπως και για κάθε άλλο μικρό νησί είναι εκ των ων ουκ άνευ. Σήμερα δυστυχώς αυτή είναι εξαιρετικά προβληματική. Παρόλο ότι η γραμμή θεωρείται άγονη και επιδοτείται φαίνεται ότι τα χρήματα της επιδότησης δεν επαρκούν με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενδιαφέρον στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται . Έτσι η γραμμή Κέρκυρα— Διαπόντια εξυπηρετείται από ένα μόνο παμπάλαιο πλοίο, που συχνά, λόγω της παλαιότητας του, εμφανίζει βλάβες ενώ οι συνθήκες που επικρατούν σε σχέση με τους επιβάτες κάθε άλλο παρά ανθρώπινες μπορούν να χαρακτηρισθούν. Υπάρχει και δεύτερη γραμμή από το «λιμάνι» του Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών με άλλο αρκετά πιο μικρό πλοίο με δυνατότητα μεταφοράς 80 επιβατών το maximum χωρίς όμως τη δυνατότητα μεταφοράς πολλών αποσκευών ή άλλων εφοδίων. Δεν υπάρχει άλλο πλοίο μεταφοράς εμπορευμάτων, τροφίμων, καυσίμων, οικοδομικών υλικών κλπ. με αποτέλεσμα όλα αυτά να μεταφέρονται με το πλοίο της γραμμής και να κοστίζουν πανάκριβα στους νησιώτες.    

ΛΙΜΑΝΙΑ : Θέμα απόλυτα συνυφασμένο με το προηγούμενο. Τα λιμάνια των Διαποντίων νησιών αλλά και το αντίστοιχο του Αγίου Στεφάνου μόνο σαν «λιμάνια» μπορεί να χαρακτηριστούν. Όλα τους παρουσιάζουν τεράστια τεχνικά και κατασκευαστικά λάθη. Άλλα παρέμειναν ημιτελή από τους αρχικούς τους σχεδιασμούς και άλλα σχεδιάστηκαν και έγιναν σε λάθος σημεία. Έτσι τα «λιμάνια» του Αγίου Στεφάνου και του Μαθρακίου είναι ημιτελή και σχεδόν κάθε χρόνο χώνονται με τόνους από άμμο και φύκια. Τα χρήματα που έχουν διατεθεί μέχρι σήμερα για το ξεμπάζωμα τους, θα ήταν αρκετά για οριστική λύση του προβλήματος μετά βέβαια από μια σοβαρή μελέτη τούτου. Το καινούργιο λιμάνι των Οθωνών δεν έχει ουσιαστικά ποτέ λειτουργήσει αφού πάσχει από κατασκευαστικά και τεχνικά λάθη, είναι ουσιαστικά ημιτελές και μέχρι σήμερα δεν έχει παραδοθεί επίσημα ενώ κατά την κατασκευή του καταστράφηκε και η μπούκα του μοναδικού ασφαλούς αλιευτικού καταφυγίου των Οθωνών που είναι τα Αυλάκια. Το λιμάνι της Ερείκουσας , αφού πέρασε από σαράντα κύματα και μετά από πολλές καθυστερήσεις, εντάχθηκε τελικά στο ΕΣΠΑ και φέτος άρχισαν εργασίες για την μεγένθυνσή του. Περιμένουμε μετά την αποπεράτωση των εργασιών να δούμε στη πράξη τα αποτελέσματα.  

ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ
Ένα θέμα που απασχόλησε και άλλες φορές το Δημοτικό Συμβούλιο και για το οποίο έχουν ληφθεί και ομόφωνες αποφάσεις, οι οποίες όμως έχουν μείνει στα χαρτιά αφού ούτε από τη προηγούμενη ούτε από την τωρινή Δημοτική αρχή προωθήθηκαν. Ένα θέμα που συχνά γίνεται θέμα και μικροκομματικής εκμετάλλευσης και στη κεντρική πολιτική σκηνή –με τελευταίο επεισόδιο την παρέμβαση του Υπουργού Άμυνας κ. Καμένου, που παρακάμπτοντας κάθε αρμόδια αρχή, παρουσιάστηκε σαν ο από μηχανής σωτήρας των κατοίκων των Διαπόντιων νησιών.-- . Άλλοι πάλι πολιτικοί, αγνοώντας και οι ίδιοι τι σημαίνει «τηλεϊατρική» και τι υποδομή χρειάζεται για να λειτουργήσει, γνωρίζοντας όμως τη μεγάλη έλξη που η λέξη αυτή ασκεί στους νησιώτες , την υπόσχονται επί μονίμου βάσεως όταν ούτε ένα αγροτικό γιατρό δεν μπορούν να εξασφαλίσουν για τα νησιά αυτά. Επαναφέρουμε περιληπτικά προηγούμενη ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. για να προωθηθεί και να διεκδικηθεί. Τα μικρά νησιά χρειάζονται επί μονίμου βάσης ειδικευμένο γιατρό με ειδικότητα Γενικής Ιατρικής. Για να καταστεί αυτό δυνατό θα πρέπει εκ μέρους της πολιτείας να δοθούν γενναία κίνητρα (σημαντικά αυξημένος μισθός, μετά από υπηρεσία τριών χρόνων στα νησιά να διορίζεται σε αντίστοιχη θέση της προτίμησης του, να προηγείται στην απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου κλπ.)

ΕΛΙΚΟΔΡΟΜΙΑ: Θέμα άμεσα συνυφασμένο με το προηγούμενο. Τα ελικοδρόμια στα νησιά είναι απαραίτητα για τις επείγουσες διακομιδές ασθενών και όχι μόνο. Ελικοδρόμιο υπάρχει στους Οθωνούς και στην Ερείκουσα. Το Μαθράκι δεν έχει. Για να είναι όμως λειτουργικά χρειάζονται πολύ συχνή συντήρηση και παράπλευρες υποδομές κάτι που δεν γίνεται.

ΥΔΡΕΥΣΗ : Το νερό είναι συνυφασμένο με την ίδια την ζωή. Παρόλα αυτά και στα τρία νησιά παρατηρούνται προβλήματα διαφορετικού είδους και έντασης. Καταρχήν υπάρχει διάχυτο το παράπονο πως «ΔΕΥΑΚ ουδέποτε εμφανίσθηκε στα νησιά». Ενώ ουδέποτε έγιναν σοβαρές υδρογεωλογικές και άλλες μελέτες για την ύδρευση των νησιών όλο και πιο συχνά ακούγονται προτάσεις για εργοστάσια αφαλάτωσης κλπ. Συνοπτικά: Στο Μαθράκι στη τοποθεσία «Ποτάμι» που βρίσκεται η γεώτρηση κάθε χειμώνα δεκάδες τόνοι νερού χάνονται στη θάλασσα , αφού δεν υπάρχουν κατάλληλες δεξαμενές αποθήκευσης του, και το καλοκαίρι οι κάτοικοι λένε το νερό ….νεράκι αφού σε μερικές περιοχές βδομάδες ολόκληρες δεν έχουν σταγόνα νερό. Στους Οθωνούς ενώ εδώ και πολλά χρόνια έχουν γίνει γεωτρήσεις και έχει βρεθεί άφθονο νερό , δεν έχουν γίνει τα κατάλληλα έργα ( δεξαμενές, δίκτυο ) για να διανεμηθεί αυτό στους κατοίκους. Στην Ερείκουσα τα πράγματα είναι ελαφρώς καλλίτερα.

ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ-- ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ –ΖΩΝΕΣ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ: Το οδικό δίκτυο στα νησιά είναι ελάχιστο, παμπάλαιο, τσιμεντοστρωμένο και σε πολλά μέρη χωματόδρομοι. Χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις τόσο στους ίδιους τους δρόμους όσο και στα πρανή τους για να αποφευχθούν οι συχνές κατολισθήσεις. Φέτος δεν έγινε κανένας καθαρισμός ή κόψιμο των ξερών χόρτων με αποτέλεσμα σε κάποια σημεία οι βάτοι από τη μια πλευρά του δρόμου να αγκαλιάζονται με τους βάτους της άλλης πλευράς. Για ζώνες πυροπροστασίας ούτε λόγος να γίνεται με ότι αυτό συνεπάγεται από μια πιθανή πυρκαγιά,

ΑΠΟΚΟΜΙΔΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΓΚΩΔΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ: Εδώ πραγματικά και αν παίζεται ένα θέατρο του παραλόγου. Αφού έκλεισαν οι χωματερές στα νησιά , και καλώς έκλεισαν, τα νησιά γέμισαν με μικρές χωματερές γύρω από τα κοντέινερς και τους κάδους απορριμμάτων αφού κανένας αρμόδιος δεν φρόντισε για την έγκαιρη μεταφορά των αποβλήτων εκτός νησιών. Πριν από ένα μήνα περίπου και αφού η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο, έγινε επιτέλους μια μεταφορά των σκουπιδιών με πλοίο από τα νησιά προς την Κέρκυρα. Αυτό βέβαια δεν είναι αρκετό αφού σήμερα ζούμε ξανά το ίδιο έργο.

Τα ογκώδη αντικείμενα (εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα, ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες κ.ά.) βρίθουν στα νησιά παρόλο που κάθε φορά που γίνεται προκήρυξη για την αποκομιδή των στερεών αποβλήτων γίνεται σαφής αναφορά και για την αποκομιδή των ογκωδών αντικειμένων. Το πρόβλημα αυτό σε μεγάλο βαθμό κρύβεται κάτω από το χαλί αφού με το μη καθαρισμό από τα αγριόχορτα και τα βάτα , αυτά σε μεγάλο βαθμό κρύβουν τα ογκώδη αντικείμενα (ουδέν κακόν αμιγές καλού).      
ΝΕΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΕΝΑΡΞΗ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΙΑ ΥΔΡΟΓΟΝΑΘΡΑΚΕΣ : Είναι ολοφάνερο πως ,παρά την γενική ευφορία που προσπαθεί να σπείρουν κυβέρνηση και λοιποί αστικοί θεσμοί για τη μελλοντική εκμετάλλευση των υδρογοναθράκων στο Ιόνιο, ο Ελληνικός λαός κανένα όφελος δεν πρόκειται να αποκομίσει. Πολύ περισσότερο μάλιστα που την εκμετάλλευση αυτή θα την έχουν στα χέρια τους το μεγάλο πολυεθνικό κεφάλαιο. Απεναντίας νέα πιθανά δεινά βρίσκονται προ των πυλών. Τέτοια μπορεί δυνητικά να είναι : Κίνδυνοι από τις σεισμικές έρευνες, κίνδυνοι μόλυνσης του περιβάλλοντος και ειδικά για τα διαπόντια κίνδυνοι από τις βόμβες απεμπλουτισμένου ουρανίου που οι εγκληματίες του ΝΑΤΟ όταν δεν μπορούσαν να τις ρίξουν στη μαρτυρική Γιουγκοσλαβία τις άδειαζαν στη θαλάσσια περιοχή των Οθωνών.

Αυτά είναι κατά την άποψη μου μερικά από τα ζωτικής σημασίας προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των Διαποντίων νησιών. Προβλήματα που η χρόνια εγκατάλειψη των νησιών αυτών τα γιγάντωσε. Είναι φανερό πως η Δημοτική Αρχή ούτε θέλει ούτε μπορεί να παρέμβει. Αντί να διεκδικήσει σύγχρονες λύσεις από την κεντρική εξουσία , επί μονίμου βάσης δικαιολογεί την αδράνεια και απραξία της με ξεπερασμένα επιχειρήματα του τύπου «έχουμε κατοχή» , «είμαστε μια πτωχευμένη χώρα» κλπ…κλπ.

\Οι νησιώτες πρέπει να καταλάβουν ότι τίποτε δεν θα τους χαρισθεί αν δεν αγωνιστούν σκληρά . Κι αν δεν κατανοήσουν πως ο αγώνας αυτός δίνεται κυριολεκτικά για την ζωή τους και ενάντια σ΄ όλους όσους , ασπαζόμενοι το δόγμα « κόστος – όφελος» θέλουν να τους ξεριζώσουν από τις εστίες τους. Σ΄ αυτό τον αγώνα δεν θα είναι, βέβαια , μόνοι. Θα έχουν μαζί τους την συντριπτική πλειοψηφία του λαού.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου