ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Τα καμπαναριά της Κέρκυρας του Τάκη Μεταλληνού αφηγούνται μικρές ιστορίες



Τα καμπαναριά του Τάκη Μεταλληνού αφηγούνται μικρές ιστορίες

Το καμπαναριό της Υπαπαντής στη Λάκκα Παξών (αριστερά). Τα καμπαναριά ενώ «εξέχουν» και κυριαρχούν στον ορίζοντα, την ίδια στιγμή είναι απόλυτα αφομοιωμένα από τον τόπο, τον χαρακτηρίζουν αρχιτεκτονικά, ανακαλούν μνήμες, συνήθειες κοινωνικές και θρησκευτικές.

Με μελάνι, κάρβουνο και παστέλ ζωγραφίζει τα καμπαναριά της Κέρκυρας ο Τάκης Μεταλληνός, αλλά είναι η αγάπη για τον τόπο του αυτό που κυριαρχεί στο τελικό αποτέλεσμα. «Οι περισσότερες εικαστικές μου δημιουργίες από την Πόλη και τα χωριά της Κέρκυρας, “αναγκαστικά” περιέχουν τις φιγούρες των καμπαναριών, αφού βρίσκονται παντού, στα περισσότερα τοπία, και είναι ορατά από πολλές οπτικές γωνιές», σημειώνει ο ίδιος στην εξαιρετικά προσεγμένη έκδοση με τα έργα του, προϊόν της έκθεσής του στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας. Τα καμπαναριά, όπως μπορεί εύκολα να διαπιστώσει ο επισκέπτης και θεατής, είναι από μόνα τους τοπία. Και η ζωγραφική του Τ. Μεταλληνού αναδεικνύει ακριβώς αυτή την παράδοξη σύνθεση: ενώ «εξέχουν» και κυριαρχούν στον ορίζοντα, την ίδια στιγμή είναι απόλυτα αφομοιωμένα από τον τόπο, τον χαρακτηρίζουν αρχιτεκτονικά, ανακαλούν μνήμες, συνήθειες κοινωνικές και θρησκευτικές, είναι μάρτυρες Ιστορίας αλλά και ιστοριών.

Οι πίνακές του είναι μικρά αφηγήματα με πινελιές πυκνές και στιβαρές. Ορισμένα καμπαναριά, εξάλλου, αποτελούν σημεία αναφοράς, όπως επισημαίνει και ο ίδιος ο καλλιτέχνης: «του Αγίου Σπυρίδωνος, της Υ. Θ. Σπηλαιωτίσσης (Μητροπολιτικός Ναός), του Καθολικού Ναού Αγίου Ιακώβου (Καθολικός Μητροπολιτικός Ναός), της Παναγίας της Φανερωμένης (Παναγίας των Ξένων), οι φιγούρες τους είναι αδύνατον να αφήσουν ασυγκίνητους φωτογράφους και εικαστικούς».

Τα περισσότερα καμπαναριά ο Τ. Μεταλληνός τα ζωγράφισε επί τόπου.

Τα υπόλοιπα με τη βοήθεια του φακού. Δεν ήταν εύκολη δουλειά η εξεύρεση των χρονολογιών κατασκευής ή και αναστήλωσής τους. Το αντίθετο. «Ηταν εξαιρετικά δύσκολη και σε μερικές, λίγες περιπτώσεις, χωρίς αποτέλεσμα. Οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας, βιβλία της τοπικής Εκκλησιαστικής Ιστορίας και μαρτυρίες από ιερείς των ναών, μεμονωμένους Κερκυραίους καθώς και ιδιοκτήτες ναών». Τα καμπαναριά διαιρούνται σε δύο κατηγορίες: τα πυργοειδή ή πυργωτά και τα απλά, αυτά δηλαδή που έχουν διάτρητο τοίχωμα. Τα πυργοειδή, οι Κερκυραίοι τα ονομάζουν βενετσιάνικα και τα απλά ή πλακέ, φράγκικα.

Ο ζωγράφος ασχολήθηκε δύο χρόνια (2015-2017) με την αποτύπωση των καμπαναριών. Αλλά στα έργα του φαίνεται ότι προηγήθηκε μια ολόκληρη ζωή, είναι διάχυτη η ατμόσφαιρα του νησιού, ζυμωμένη με χρώματα, σχήματα και αισθήσεις.

​​Η έκθεση με τα «Καμπαναριά της Κέρκυρας και της νήσου των Παξών», στην Πόλη της Κέρκυρας θα διαρκέσει έως τις 18 Νοεμβρίου.

ΠΗΓΗ: ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου