ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Η Μ. Παρασκευή στην Κέρκυρα και οι εκδηλώσεις για το κερκυραϊκό Πάσχα


Η Μ. Παρασκευή στην Κέρκυρα και οι εκδηλώσεις για το κερκυραϊκό Πάσχα



Μεγάλη Παρασκευή
Είναι η μέρα των περιφορών των επιταφίων που σε μερικές εκκλησίες της πόλης γίνονται την ημέρα ενώ στα χωριά το βράδυ της Παρασκευής προς το Σάββατο.

Οι περιφορές των επιταφίων της Μεγάλης Παρασκευής στην Κέρκυρα έχουν διαφορετικό χρώμα και ακολουθούν κάποιου είδους ιεροτελεστία που κάνουν το γεγονός πιο εντυπωσιακό, οι πομπές των επιταφίων βγαίνουν με καθορισμένη σειρά από κάθε Ναό και διασταυρώνονται όλες στο κέντρο της Πόλης.

Από το ναό της Παναγίας Σπηλαιώτισσας του Νέου φρουρίου βγαίνει ο πρώτος επιτάφιος μαζί με τον επιτάφιο του ναού του Παντοκράτορα στο Καμπιέλο, μετά ακολουθούν όλοι οι άλλοι με τελευταίο και πιό μεγαλοπρεπή αυτόν της Μητροπόλεως που βγαίνει μετά τις 10 το βράδυ και συνοδεύεται από φιλαρμονική ορχήστρα, Βενετσιάνικα φανάρια(Μανουάλια), τα λάβαρα, τα φλάμπουρα να είναι στραμμένα στο πλάϊ σε ένδειξη πένθους, χορωδία και χιλιάδες πιστών με αναμμένα μεγάλα κεριά, εμείς εδώ τα λέμε “τόρτσες”.

Η πομπή ακολουθεί τη διαδρομή από την Μητρόπολη, ανηφορίζει τα Μουράγια (οδός Αρσενίου) και μέσα από την πύλη των ανακτόρων βγαίνει στην Σπιανάδα και από εκεί στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Σε όλη τη διαδρομή είναι τοποθετημένα στις άκρες του δρόμου χιλιάδες αναμμένα κεριά δείχνοντας (μεταφορικά) τον δρόμο.

Οι 3 παλιότερες φιλαρμονικές της πόλης συνοδεύουν καθ`όλη την διαδρομή παίζοντας η κάθε μία συγκεκριμένο πάντα κομμάτι, η κόκκινη που είναι η “Παλαιά” Φιλαρμονική παίζει το Adagio του Albinoni, η μπλέ δηλαδή η φιλαρμονική “Μάντζαρος” την Marcia Funebre του G. Verdi, και η φιλαρμονική “Καποδίστριας” την Elegia Funebre, την Sventura του Mariani και το πένθιμο εμβατήριο του Chopin.

Μεγάλο Σάββατο

Οι εκδηλώσεις και τα έθιμα του Μεγάλου Σαββάτου είναι ίσως οι καλύτερες στιγμές του Πάσχα στην Κέρκυρα, ξεκινάνε από τις 6 τα χαράματα όπου στην Εκκλησία της Παναγίας των ξένων γίνεται ο τεχνητός “σεισμός” σε αναπαράσταση του σεισμού που έγινε σύμφωνα με τη Βίβλο κατά την Ανάσταση.

Αργότερα γίνεται η περιφορά του επιταφίου της Εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνα, έθιμο που άρχισε από την εποχή της Ενετοκρατίας τότε που οι Ενετοί για λόγους Ασφάλειας είχαν απαγορέψει την δημόσια περιφορά των επιταφίων οι οποίοι τότε γίνονταν μέσα στις Εκκλησίες, μαζί με τον επιτάφιο γίνεται και Λιτάνευση του Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα αυτή τη φορά σε ανάμνηση της σωτηρίας του νησιού από λιμό.
Οι φιλαρμονικές της πόλης πάντα παρούσες να παιανίζουν πένθιμες μελωδίες.

Και ξαφνικά μέσα σε λίγα λεπτά από το πένθος του επιταφίου στη χαρά της πρώτης Ανάστασης που εδώ γίνεται στις 11.00 το πρωϊ του Σαββάτου.
Είναι το έθιμο και οι στιγμές που όλοι οι επισκέπτες αλλά και οι ντόπιοι κάτοικοι περιμένουν και που συμβαίνει μόνο εδώ, από όλα τα μπαλκόνια και σε κάθε σπίτι του νησιού οι κάτοικοι πετούν στο δρόμο μεγάλα πήλινα κανάτια η στάμνες γεμάτα νερό την ίδια ώρα που όλες οι καμπάνες των Εκκλησιών χτυπάνε χαρμόσυνα με το πλήθος ειδικά στο κεντρικό σημείο δίπλα από το Λιστόν να έχει ενθουσιαστεί.

Η προέλευση του εθίμου, που διαρκεί αρκετά λεπτά, δεν είναι απολύτως ξεκαθαρισμένη, κατά μία θεωρία έχει τις ρίζες του στους Καθολικούς της Ενετικής κυριαρχίας οι οποίοι κάθε πρωτοχρονιά πετούσαν τα παλιά τους πράγματα για να τους φέρει ο νέος χρόνος καινούργια.

Άλλη εκδοχή τοποθετεί το έθιμο στους Αρχαίους Έλληνες που κατά την ίδια εποχή του Απριλίου πετούσαν τα παλιά τους κανάτια για να γεμίσουν τα καινούργια με νέους καρπούς γιορτάζοντας την αρχή της γεωργικής περιόδου, όπως και νάχει οι φασαριόζοι Κερκυραίοι υιοθέτησαν με ευχαρίστηση το έθιμο και κάθε χρόνο βρίσκουν τρόπους ώστε να το κάνουν να κρατάει όλο και περισσότερη ώρα.

Όλη αυτή την ώρα οι φιλαρμονικές παίζουν χαρούμενα εμβατήρια.
Το έθιμο της “Μαστέλλας” γίνεται αμέσως μετά την πρώτη Ανάσταση σε ένα χώρο που λέγεται Πίνια και είναι εκεί που ήταν το παλιό εμπορικό κέντρο της πόλης.
Από μέρες πριν είναι τοποθετημένο εκεί από τους Πινιαδόρους ένα ανοιχτό μεγάλο βαρέλι (Μαστέλα) γεμάτο νερό στολισμένο με φοίνικες και μυρτιές, όσοι περνούσαν από εκεί έπρεπε να ρίξουν μέσα από τουλάχιστον ένα κέρμα.

Την στιγμή της πρώτης Ανάστασης οι πινιαδόροι κυνηγάνε να πιάσουν κάποιον για να τον ρίξουν στη Μαστέλα, συνήθως αυτός θα πέσει μέσα την ώρα που θα περνάνε από εκεί και οι φιλαρμονικές όπως και πολύς κόσμος, αυτός τότε καταβρέχει όλο τον κόσμο και τους μουσικούς μαζί αλλά βγαίνοντας παίρνει δικά του και όλα τα λεφτά που είχαν πέσει στη Μαστέλα.

Το έθιμο είχε ατονήσει τα τελευταία χρόνια αλλά ο οργανισμός Κερκυραϊκών εκδηλώσεων έχει αναλάβει να το αναβιώσει και τα έχει καταφέρει με μεγάλη επιτυχία.


Τις 10 το βραδυ γίνεται η ακολουθία της Ανάστασης στην Καθολική μητρόπολη για να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 11 ώστε να προλάβουν οι πιστοί να παρευρεθούν και στη λειτουργία της Ορθόδοξης Ανάστασης,
Στην Κέρκυρα οι σχέσεις των Εκκλησιών όπως και των πιστών των διαφόρων δογμάτων είναι αρμονικές και εορτάζουν μαζί, όπως θα έπρεπε να ήταν και σε όλη την Ελλάδα.
Και φτάνει η ώρα που όλοι περιμένουν, η ώρα της Ανάστασης.

Κυριακή του Πάσχα
Η Αναστάσιμη ακολουθία γίνεται έξω στο Πάλκο της Άνω πλατείας χοροστατούντος του Μητροπολίτη και με τη συμμετοχή των αρχών, όλων των φιλαρμονικών και χιλιάδων κόσμου.

Η Τεράστια πλατεία που μπορεί να χωρέσει χιλιάδες κόσμου με τα πενταώροφα κτίρια γύρω, το παλιό φρούριο στα ανατολικά με στολισμένα τα ψηλότερα σημεία του, το παλάτι φωτισμένο στα βόρεια και το Λιστόν κατάφωτο και εντυπωσιακό δίπλα, δημιουργεί ανεπανάληπτες και πρωτόγνωρες συνθήκες που φυσικά αυθυποβάλουν θετικά τον κάθε παρευρισκόμενο, όταν δε ο Μητροπολίτης αναφωνήσει το Χριστός Ανέστη η έκρηξη των πυροτεχνημάτων θα δημιουργήσει μια εμπειρία που δεν μπορεί ποτέ κανείς να ξεχάσει για όλη του τη ζωή.

Το γλέντι συνεχίζεται ολονύχτιο με μαγειρίτσα που εδώ, όπως όλα άλλωστε, έχει ιδιαίτερο όνομα, λέγεται “τσιλίχουρδα”, με άφθονο κρασί, πασχαλιάτικα τσουρέκια που και αυτά έχουν το τοπικό όνομά τους, λέγονται “φογάτσες” και “κολομπίνες”.
Την Κυριακή του Πάσχα σε κάθε Εκκλησία γίνεται περιφορά της Ανάστασης, οι φιλαρμονικές φυσικά έχουν την τιμητική τους.

Στα έθιμα και στην παράδοση των Κερκυραίων δεν υπήρχε το σούβλισμα του οβελία, οι Κερκυραίοι συνήθιζαν το μεσημέρι του Πάσχα να τρώνε αυγολέμονο με 2-3 είδη κρεατικών για να συνηθίσει καλύτερα ο οργανισμός το κρέας μετά από τη νηστεία και το αρνί το έψηναν τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, αυτό βέβαια έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και έχει εναρμονιστεί με τις συνήθειες της υπόλοιπης Ελλάδας.

Ακολουθούν και άλλες εκδηλώσεις το απόγευμα της Κυριακής, όπως η Ακολουθία της Αγάπης, περιφορές εικόνων, Λιτανείες σε διάφορα μέρη του νησιού μέχρι και την δεύτερη Κυριακή του Πάσχα (Κυριακή του Θωμά) όπου γίνονται περιφορές εικόνων και Λιτανείες σε όλα σχεδόν τα χωριά του νησιού.