ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Η κυβέρνηση τεμαχίζει και ξεπουλά τη ΔΕΗ στα ξένα και ντόπια μονοπώλια


Η κυβέρνηση τεμαχίζει και ξεπουλά τη ΔΕΗ στα ξένα και ντόπια μονοπώλια


Ένας ακόμη κρίκος στην αλυσίδα των νεοαποικιακών μέτρων που οδηγούν σε συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, της “ενεργειακής καρδιάς” της χώρας, προστέθηκε με την ψήφιση από τη Βουλή, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, του νομοσχεδίου με τίτλο «Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση στο λιγνίτη και το περαιτέρω άνοιγμα της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού και άλλες διατάξεις».

Με τον συγκεκριμένο, πλέον, νόμο που ψηφίστηκε από τους βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας (απουσίαζαν τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και ένας των ΑΝΕΛ) και τον ανεξάρτητο βουλευτή Χάρη Θεοχάρη, η ΔΕΗ οδηγείται σε “αποεπένδυση” (όπως χαρακτηρίζεται ο τεμαχισμός και το ξεπούλημα) του 40% των λιγνιτικών της μονάδων και το πέρασμά τους σε ιδιώτες "επενδυτές". Στο όνομα της “απελευθέρωσης” της αγοράς ενέργειας που επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, προς όφελος των δυτικοευρωπαϊκών ενεργειακών μονοπωλίων και των ντόπιων υπεργολάβων τους. Έπονται τα υδροηλεκτρικά φράγματα, το υποχρεωτικό πέρασμα του 50% των καταναλωτών σε ανταγωνιστές της ΔΕΗ και το οριστικό σταμάτημα της χρήσης του λιγνίτη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με πρόσχημα τις “περιβαλλοντικές ανησυχίες” της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ήδη στο πλαίσιο της “απελευθέρωσης” και του “ανταγωνισμού” μια σειρά μονοπώλια του χώρου της ενέργειας βγάζουν υπερκέρδη μόνο από την αγοραπωλησία του ρεύματος, μέσω των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, πουλώντας κυριολεκτικά “αέρα” με σκανδαλώδη προνόμια (η MWh στη ΔΕΗ κοστίζει 52 € και αυτοί αγοράζουν 32 – 36 €). Την ίδια ώρα τα λαϊκά νοικοκυριά είδαν την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος να εκτοξεύεται τα τελευταία χρόνια, ενώ 3 στα 10 νοικοκυριά δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό το κοινωνικό αγαθό.

Στο προοίμιο της αιτιολογικής έκθεσης του νόμου αποτυπώνεται πλήρως το πολιτικό πλαίσιο επιβολής του νεοαποικιακού ελέγχου στον κρίσιμο τομέα της ενέργειας, στο οποίο η κυβέρνηση συμφώνησε με το 3ο Μνημόνιο και οδηγήθηκε τελικά στη θεσμοθέτησή του.

“Οι διατάξεις του παρόντος νόμου αναφέρονται ... σε εκπλήρωση σχετικών δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για άμεση λήψη διαρθρωτικών μέτρων αποκατάστασης των δυσμενών για τον ανταγωνισμό συνεπειών στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού λόγω της παρελθούσης προνομιακής πρόσβασης της ΔΕΗ Α.Ε. στα δημόσια κοιτάσματα λιγνίτη. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι υποχρεώσεις αυτές αναλήφθηκαν στις αρχές του έτους κατόπιν εκτενούς διαβούλευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Τρίτου Προγράμματος ESM Οικονομικής Ενίσχυσης και Προσαρμογής της Ελλάδας σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις C(2008) 824 και C(2009) 6244 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μονοπωλιακή πρόσβαση της ΔΕΗ Α.Ε. στον λιγνίτη, που κατέστησαν αμετάκλητες μετά τις (2016) 733 και (2016) 748 αποφάσεις του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. .... Περαιτέρω, αυξάνεται η εξωστρέφεια της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την συμμετοχή περισσότερων ισχυρών διεθνών παικτών στην ελληνική αγορά...”

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης στην ομιλία στη βουλή τοποθετήθηκε σχετικά με το μέλλον της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα και στο χρονοδιάγραμμα συνολικής αποεπένδυσης από τον λιγνίτη: "Το 2030 πρέπει να παράγουμε 30% λιγότερους ρύπους από ό,τι σήμερα, άρα πρέπει να εξοικονομούμε ενέργεια και ταυτόχρονα γνωρίζουμε ότι το 30% της ενέργειας, που καταναλώνουμε ως χώρα, πρέπει να προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές. Τα πράγματα είναι δεδομένα με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο...Οι λιγνίτες θα έχουν τη σημερινή μορφή, οι μονάδες που σιγά σιγά θα αποσύρονται δεν θα αντικαθίστανται ....Θα έχουμε σύγχρονες μονάδες, θα μπει η Πτολεμαΐδα 5, εάν προχωρήσει ο Μελίτης 2 θα είναι μια καινούρια μονάδα και αυτές θα είναι οι μόνες που θα προστεθούν, ενώ όλες οι άλλες που έχουμε, όταν λήγει ο χρόνος ζωής τους, σταδιακά από το 2025 έως το 2035, δεν θα αντικαθίστανται".

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν συμφωνήσει στον περιορισμό της χρήσης του λιγνίτη, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, που αποτελεί εγχώριο και φθηνό καύσιμο και την αντικατάστασή του από το εισαγόμενο και ακριβότερο φυσικό αέριο και από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που αποτελούν μια τεχνολογία που η χώρα δεν διαθέτει και αναγκάζεται να εισάγει.

Με το νέο νόμο προβλέπεται η δημιουργία δύο Ανώνυμων Εταιρειών, μία για τις μονάδες και τα ορυχεία της Μελίτης και μία για τις μονάδες και τα ορυχεία της Μεγαλόπολης, με μοναδικό μέτοχο τη ΔΕΗ ΑΕ.

Στην πρώτη εταιρεία εισφέρονται ως περιουσιακά στοιχεία η μονάδα 1 του ΑΗΣ Μελίτης ισχύος 330 MW, η άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της μονάδας 2 του ΑΗΣ Μελίτης ισχύος 450 MW, τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης που έχουν παραχωρηθεί στη ΔΕΗ ΑΕ επί των κοιτασμάτων λιγνίτη στη Μελίτη Φλώρινας και στην ευρύτερη περιοχή (λιγνιτικά κοιτάσματα Κλειδιού, Λόφων Μελίτης και Βεύης) καθώς και το δικαίωμα χρήσης των εκτάσεων κυριότητας της ΔΕΗ ΑΕ στην περιοχή του Κλειδιού.

 Επίσης, το γήπεδο του ΑΗΣ Μελίτης και το γήπεδο απόθεσης στερεών παραπροϊόντων του ΑΗΣ, το σύνολο κτιριακών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, μηχανολογικού εξοπλισμού, οχημάτων,  κλπ.

Στη δεύτερη εταιρεία μεταφέρονται ο ΑΗΣ Α΄ Μεγαλόπολης με τη λειτουργούσα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής (Μεγαλόπολη 3) ισχύος 300MW, το γήπεδο του ΑΗΣ Α΄ Μεγαλόπολης και το σύνολο των κτιριακών, μηχανολογικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων. Επίσης, μεταβιβάζονται το σύνολο των βοηθητικών μηχανημάτων, εξοπλισμού και οχημάτων, καθώς και το σύνολο των αποθεμάτων που αφορούν τον ΑΗΣ Α΄Μεγαλόπολης.

Ακόμη, στη δεύτερη εταιρεία μεταφέρεται το ανάλογο πάγιο κεφάλαιο (κτιριακός, μηχανολογικός, βοηθητικός εξοπλισμός και μηχανήματα) που αντιστοιχεί στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Μεγαλόπολη 4, αφού διαχωριστεί από αυτό που αντιστοιχεί στη Μεγαλόπολη 5, η οποία παραμένει στη ΔΕΗ. Επιπλέον, μεταβιβάζονται τμήμα ή τμήματα του ΑΗΣ Β΄ Μεγαλόπολης που αντιστοιχούν στη μονάδα Μεγαλόπολη 4 και το σύνολο των αποθεμάτων που αφορούν τη συγκεκριμένη μονάδα.

Επίσης, παραχωρούνται το σύνολο των αδειών και εγκρίσεων, τα πλήρη δικαιώματα απόθεσης στερεών παραπροϊόντων και εξορυκτικής δραστηριότητας στο Λιγνιτικό Κέντρο Μεγαλόπολης, καθώς και κάθε άλλη “διευκόλυνση” για την απρόσκοπτη ληστρική δραστηριότητα των μελλοντικών “επενδυτών”.

Η ΔΕΗ ΑΕ θα μεταβιβάσει τις νέες εταιρείες στους “προτιμητέους επενδυτές” που θα αναδειχθούν μέσα από ανοιχτό διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, ο οποίος θα πρέπει να προκηρυχθεί μέχρι 31 Μάη 2018 και να ολοκληρωθεί εντός 6μήνου, χρονικό διάστημα που κρίνεται πολύ μικρό για ένα τέτοιο εγχείρημα.

Χαρακτηριστικό της βιασύνης να προ­χωρήσει η διαδικασία, είναι ότι η ΔΕΗ δεν έχει κάνει αποτίμηση του κεφαλαίου που είναι προς παραχώρηση και αυτό θα γίνει από διεθνή οίκο αξιολόγησης, τον οποίο θα εγκρίνει πρώτα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή  και ο οποίος θα δώσει την εκτίμησή του με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των υποψηφίων, μια διαδικασία που επιτρέπει κάθε είδους διαπλοκή και συναλλαγή.

Η υψηλή εποπτεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη διαδικασία της “αποεπένδυσης” πιστοποιείται και με τον “εξειδικευμένο σύμβουλο” (θα προσληφθεί κατόπιν προηγούμενης έγκρισής της) ο οποίος θα ενεργεί ως “εντολοδόχος παρακολούθησης”, εκ μέρους της, των δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας για την παρούσα αποεπένδυση, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο νόμο. Ο συγκεκριμένος σύμβουλος θα έχει πλήρη δικαιοδοσία τόσο σε ό,τι αφορά τον “τεμαχισμό” της ΔΕΗ όσο και στη διαδικασία του διαγωνισμού, ενώ η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει σε αυτόν όποιες πληροφορίες απαιτήσει, όπως πρόσβαση σε έγγραφα και αρχεία, πρόσβαση στα διευθυντικά στελέχη, στο λοιπό προσωπικό και στις εγκαταστάσεις των εισφερόμενων κλάδων και σε κάθε πληροφορία σχετιζόμενη με το διαγωνισμό. Συμπεριλαμβανομένων εγγράφων και στοιχείων που τίθενται υπόψη των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό, εγγράφων και αρχείων που υποβάλλονται από αυτούς, ακόμη και των οικονομικών προσφορών τους.

Οι δύο παραπάνω σύμβουλοι θα βαρύνουν οικονομικά τη ΔΕΗ η οποία θα αναλάβει και το κόστος του διαγωνισμού.

Μεγάλο χτύπημα δέχονται τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού της ΔΕΗ  που απασχολείται με σύμβαση ή σχέση εργασίας στους κλάδους που αποσχίζονται και μεταβιβάζονται στις ανώνυμες εταιρείες. Μετά την πώληση των νέων εταιρειών, το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού “θα διέπεται από την εργατική νομοθεσία και τον κανονισμό εργασίας που θα καταρτιστεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις”.

Οι νέες εταιρείες, σύμφωνα με το νόμο, “δεν δύνανται να προβούν για λόγους οικονομικούς, τεχνικούς, ή οργανώσεως, σε απολύσεις εργατικού δυναμικού που προέρχεται από τη ΔΕΗ ΑΕ, εξαιτίας των αποσχίσεων, για χρονική περίοδο έξι χρόνων από την ολοκλήρωση αυτών”, ενώ μετά την παρέλευση αυτού του χρονικού διαστήματος οι εργαζόμενοι που θα μεταφερθούν στις νέες εταιρείες θα είναι έρμαιο στα χέρια των “επενδυτών”.

Και ενώ ήταν από καιρό γνωστά τα σχέδια της κυβέρνησης, η ηγεσία της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ μόλις τις τελευταίες μέρες, με την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου, προκήρυξε απεργιακές κινητοποιήσεις οι οποίες όπως ήταν φυσικό δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν την ψήφισή του. Με την ψήφιση η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ προχώρησε σε αναστολή των κινητοποιήσεων χωρίς να ορίσει ένα αγωνιστικό σχέδιο δράσης για την αποτροπή του ξεπουλήματος των λιγνιτικών μονάδων.

Ο νέος νόμος αποτελεί  μία ακόμη πράξη στο σχέδιο "σαλαμοποίησης",  συρρίκνωσης και εν τέλει ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας.

Υπονομεύει την ενεργειακή αυτάρκεια της Ελλάδας και την καθιστά ενεργειακά εξαρτώμενη από τους ιμπεριαλιστές επικυρίαρχους, τόσο σε ό,τι αφορά την παροχή ενεργειακών πόρων, όσο και σε ό,τι αφορά την εισαγωγή τεχνολογίας και πάγιου εξοπλισμού.



Η ΔΕΗ “όχημα” για την ενοποίηση  της αγοράς ενέργειας των Βαλκανίων


Την ώρα που η κυβέρνηση ψήφιζε το νομοσχέδιο για τον τεμαχισμό της ΔΕΗ ολοκληρωνόταν και τυπικά η εξαγορά της EDS, εταιρείας εμπορίας και προμήθειας ηλεκτρισμού της ΠΓΔΜ, με μια επίσημη τελετή για την υπογραφής της συμφωνίας εξαγοράς στα Σκόπια.

Το τίμημα της εξαγοράς ανέρχεται σε 4,8 εκατ. ευρώ και η κίνηση αυτή εντάσσεται στο συνολικότερο σχεδιασμό της ΔΕΗ για επέκταση των επιχειρηματικών της δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, αφού σύμφωνα με στελέχη της αυτό αποτελεί "μονόδρομο" μετά τον περιορισμό του μεριδίου της στην εγχώρια αγορά.

Η EDS έχει θυγατρικές στη Σερβία, στη Σλοβακία και στο Κόσσοβο, είναι μέλος του Ουγγρικού Χρηματιστηρίου Ηλεκτρικής Ενέργειας (HUPX), διαθέτει άδειες εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στη Σερβία, στο Κόσσοβο, στην Κροατία, στη Βουλγαρία και στην Ουγγαρία, ενώ το πελατολόγιό της εντοπίζεται κυρίως σε μεγάλες βιομηχανίες και επιχειρήσεις.

O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Μ. Παναγιωτάκης, ο οποίος συναντήθηκε και με τον πρωθυπουργό της ΠΓΔΜ, δήλωσε ότι η εξαγορά της EDS εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που “αποσκοπεί στην ενοποίηση της αγοράς ενέργειας”, για να συμπληρώσει ότι “στο ενδιάμεσο στάδιο οι περιφερειακές αγορές θα παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο. Για εμάς περιφερειακή αγορά είναι τα Βαλκάνια και η Ιταλία. Η ΔΕΗ μπορεί να βοηθήσει να δημιουργηθεί αυτή η αγορά και να λειτουργήσει ομαλά”.

Θυμίζουμε ότι αντίστοιχος ήταν ο σχεδιασμός τού, υπό δημόσιο έλεγχο, ΟΤΕ πριν αυτός καταλήξει στην αγκαλιά της Deutsche Telekom.

ΠΗΓΗ: ΛΑΪΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ